NZ 6: Abel Tasmanpark, Great Coast Road, Arthur's Pass en Christchurch

3 maart 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Wauw, wat is het landschap hier toch afwisselend en geweldig indrukwekkend! We waren in de vorige blog gebleven in Abel Tasman park. We hebben die middag het dorp met de fiets verkend, nog een korte wandeling gemaakt en de watertaxi voor de dag erop geboekt. ’s Avonds zouden we een grove planning gaan maken, maar dat is er die avond (en de avond erna) niet van gekomen. Op onze camping bleek namelijk nog een camper te staan van Rotorua Campervans, waar we de camper hebben gehuurd, wat op zich wel verrassend is, aangezien ze in totaal maar 15 campers hebben. Marlies (van de andere camper) had ons op de camping zien rijden en ons opgezocht en ’s avonds hebben we samen wat gedronken en gekletst. Dus nog geen planning voor het Zuidereiland

De volgende dag moesten we op tijd op om de “watertaxi” te halen. Je kunt hier namelijk met de water(deel)taxi ergens in het Abel Tasman park worden afgezet, waarna je daarna een wandeling doet door het park en je op een bepaald punt weer wordt opgehaald.

Maar het is iets meer dan alleen een taxi.. Je stapt bij het kantoor op een boot, maar… die staat op een aanhanger achter een tractor. Die tractor rijdt dan door het “dorp” en zo de zee in (in z’n achteruit). De boot wordt losgekoppeld van de aanhanger en vervolgens dobber je in het water. Dat was het nog niet… binnen de “bebouwde kom” vaart de taxi als een zonnebloemboot, maar buiten de bebouwde kom gaat het gas erop en varen/vliegen we met 50 km/uur over het water met af en toe een haarspeldbocht. Echt heel gaaf!!

Voordat we aan land werden gezet, zijn we ook nog gestopt bij Apple Split Rock en bij Adele Island, waar een aantal zeeleeuwen lagen te zonnen.

Dus… afgezet op Bark Bay en we zouden teruglopen tot Anchorage Bay (3,5 uur, 12 km). Wat een uitzichten… echt niet normaal! De kustlijn bestaat uit allemaal kleine baaitjes met azuurblauwe zee, goudgeel zand en daarachter beginnen de bossen. Echt zo mooi, niet normaal!! Uiteindelijk geëindigd op Anchorage bay en daar nog een duik genomen in de zee, voor we om 4 uur weer werden opgehaald door onze watertaxi en de rit in omgekeerde volgorde werd uitgevoerd: terug varen met 50 km/uur inclusief haarspeldbochten, tractor rijdt de zee in met aanhanger, boot rijdt erop en we rijden op de aanhanger terug naar het verzamelpunt. Al met al… weer een superdag!

’s Avonds met Marlies en Rob gekletst (tot het bier helemaal op en de wijn bijna op waren) en (helaas) weer geen tijd voor een planning van het Zuidereiland.

De volgende dag op tijd vertrokken, onderweg koffie gehaald (en ik een Bacon & Egg Pie als ontbijt.. niet echt licht verteerbaar, je hoeft dan ook niet meer te lunchen 😉) en boodschappen gedaan (bier en wijn is weer aangevuld). En zoals eerder al gezegd, de reis zelf is zeker zo mooi als de eindbestemming. Het landschap verandert hier zo snel, dus vervelen doen we ons onderweg zeker niet.

We hadden ongeveer bedacht, waar we wilden eindigen die dag en dat bleek een goede zet. In de loop van de middag in Carter Beach (bij Westport, aan de westkust) gearriveerd. De zee is daar veel ruiger met enorme hoge golven en meer wind. Dus heerlijk gewandeld langs de zee en door het dorpje en een paar geocaches gezocht en gevonden.

De dag erna vertrokken en over 2 geweldige wegen gereden. Ik ga er niet teveel over schrijven. Kijk maar naar de foto's en filmpjes:

• Great Coast Road (van Westport naar Greymouth), langs de kust.
  • Van Greymouth naar Christchurch via de Arthur’s Pass, door de bergen. Dit was echt denk ik het mooiste dat ik tot nu toe heb gezien. Ik kon niet kiezen, dus het zijn er misschien wat (te) veel. Het lijken net ansichtkaarten, maar ik heb de meeste van de foto’s genomen vanuit de rijdende auto, omdat we anders nu nog op die weg hadden gestaan/gereden.

We hebben die dag niet de gehele route tot Christchurch gereden, maar zijn na de pas blijven slapen in de middle of nowhere, maar wel met een super uitzicht. Zie ook hiervoor de foto’s.

De dag erna nog 2 korte wandelingen gemaakt en daarna doorgereden naar Christchurch. We hadden hier een aparte “camping” geboekt, namelijk… op de oprit bij mensen thuis. Er is water, een stopcontact en een wc. Helemaal geweldig!! en op fietsafstand van het centrum. En laat Christchurch nu een echte fietsstad zijn met aparte fietspaden en -stoplichten..

Toen we in het centrum kwamen, sprak een mevrouw ons aan en begon van alles te vertellen over de stad… en dat er op dat moment een testwedstrijd cricket bezig was tussen New Zeeland en India. Na onze India-vakanties weten we een beetje hoe het spel gaat, dus wij er naartoe. Echt leuk om mee te maken.

De volgende ochtend de eigenaresse van de oprit/het huis ontmoet. Superaardige vrouw, vroeg of we alles hadden en dat gebruik mogen maken van hun douche, als we dat willen.

Die dag (vandaag/dinsdag) de hele dag in Christchurch geweest, stukjes gefietst en gewandeld. Je kunt nog echt heel goed de gevolgen zien van de aardbevingen van 2010 en 2011: oude gebouwen zijn gestut of er staat een hek omheen omdat ze onbewoonbaar zijn, veel nieuwe gebouwen, veel bouwplaatsen en ertussenin parkeerterreinen (waar eerst dus gebouwen stonden en nog niets nieuws is gebouwd). Verder is er een heel groot park met mooie botanische tuinen, een riviertje dat door de stad kronkelt, een oud trammetje, leuke terrasjes en nog een aantal mooie oude gebouwen.

Morgen gaan we Christchurch verlaten en gaan we naar “Banks Peninsula”, een schiereiland naast Christchurch wat ook heel erg mooi schijnt te zijn (maar dat is hier bijna alles eigenlijk).

Tot slot nog een aantal wist-je-datjes:

• We koken hier niet in onze camper, de meeste campings hebben keukens, waar je kunt koken, afwassen en eten. En alles is even schoon (daar blijf ik me over verbazen)
  • Het Nederlandse woord voor “towtruck” is tractor (mocht je dat interessant vinden)
  • Weka’s zijn loopvogels die wij niet kennen in NL, maar die je hier veel ziet en die gerust even komen kijken of je wat eten hebt laten vallen op de grond. Zie de foto
  • De sterrenhemel is hier echt geweldig en je kunt zelfs de melkweg zien. Dat komt omdat er hier heel veel natuur is en weinig lichtvervuiling.
  • Je schijnt hier zelf ook wel eens het Zuiderlicht te kunnen zien (zoals we ook het Noorderlicht kennen).
  • De elektrische steps zijn hier heel erg populair. We zagen ze al in Wellington, maar in Christchurch zie je ze nog meer. Je ziet ze overal staan, via een app kun je zien waar ze staan, je kunt ze met een app ontgrendelen en je zo in de stad verplaatsen. Ben je op de plaats van bestemming? Dan zet je de step op de stoep en that’s it!
  • Toen we vanuit Carter Beach naar Greymouth reden, zijn we gestopt bij een plaats waar zeeleeuwen zijn. Het waren er veel meer dan in het Dolfinarium 😊
  • Naast mijn zoektocht naar de beste wortelaart (die ze hier héél veel hebben), ga ik deze wellicht uitbreiden met de “salted caramel peanut tart”.. die was lekkerrrrr 😊

1. Brigitte:
    3 maart 2020
    Wow ziet er weer geweldig uit. Jullie treffen het maar. Geniet er nog maar even van,

Groetjes ook van Aloijs
  2. Harry van Nunen:
    4 maart 2020
    Super een beetje jaloers
  3. Ineke:
    6 maart 2020
    Hoi, ik lees eerst paar keer de blog voordat ik een reactie plaats. Jullie zien en beleven zoveel, prachtige foto,s erbij.
    Met recht een "droomreis"
    Daarbij vergeleken stelt Zoutelande voor mij niks voor 😀😉
    Fijne verdere reis, geniet ervan.
    😘
  4. Moniek Loeffen:
    9 maart 2020
    Wat een droomreis! Fenna zit hier naast me met flinke verkoudheid, mag daarom niet naar school en leest deze verhalen met mij mee 😃. Ze vroeg zich af of jullie veel zwemmen. De zee en stranden zien er geweldig uit!
  5. Johan en Nicole:
    Hoi Fenna,
    Dat is geen goed nieuws dat je verkouden bent (maar wel lekker thuis met mama onze blog lezen ;)).
    We hebben best veel gezwommen, maar je kunt niet overal zwemmen. Soms is het een haven, alleen voor boten. Maar als er een strand is, als het niet te koud is is en als de zee niet te wild is, dan vinden wij het wel leuk om te gaan zwemmen.
    Heel veel beterschap en groetjes aan Renske, papa en mama.

Johan en Nicole
  6. Merel & Ruud:
    9 maart 2020
    Waaauuwww, wat een leuk verhaal weer! Jullie foto's en filmpjes natuurlijk, blijven ook geweldig. Mooie foto's maken jullie. De natuur en omgeving ziet er echt geweldig uit! Smaakt de drank net zo lekker als in NL? :P Haha! Een echte droomreis zijn jullie aan het maken! Wauuwww.... Geniet ieder moment! In afwachting van je volgend blog!
  7. Wendy & Lyndon:
    9 maart 2020
    Just got caught up on your blog. Thanks for sharing. Fantastic photos. We really enjoyed meeting you both and look forward to sharing the rest of your NZ adventure.