NZ 10: NZ in lockdown

26 maart 2020 - Ohope, Nieuw-Zeeland

Allereerst bedankt voor alle reacties en mailtjes van jullie.

We zijn inmiddels weer uitgerust en de eerste officiële dag van de lockdown zit er bijna op.

Zoals jullie de vorige keer hebben kunnen lezen, waren de dagen daarvoor enorm chaotisch: NZ besluit op zaterdag om naar alert level 2 te gaan en kondigt op zondag aan dat ze direct overgaan naar level 3 en 48 uur later naar alert level 4 (totale lockdown)! NB. voor een uitleg van de alert levels van NZ, zie de bijbehorende foto.

We zijn inmiddels 2 dagen verder, zijn uitgerust en hebben onze plek voor de komende periode. Ik heb me wel vaak afgevraagd of we niet meer hadden kunnen/moeten doen om naar NL te komen. Aan de ene kant wil je graag naar huis, ook al weet je dat het daar nog erger is en we hier in 1 van de veiligste landen van de wereld zijn. Maar alles ging zo snel hier, waardoor contact krijgen met de instanties niet lukte en als je verhalen hoorde van en via andere reizigers over het kopen van tickets, dan denk ik dat het een heel lastig verhaal zou zijn om alsnog naar huis te gaan (tickets voor enorme bedragen, tickets waarvan de vlucht een uur later werd geannuleerd of tickets waarvan de vlucht pas over 3 weken gaat (wie geeft garantie dat die vlucht gaat?)). Die bevestiging krijgen we ook wel van andere reizigers die nu hier zijn en van Nieuw-Zeelanders zelf.

Maar goed, die onzekere dagen zijn voorbij.

Waar zijn we dan beland?

Zoals in de vorige blog al beschreven, staan we in Whakatane, of beter gezegd Ohope. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Ōhope voor meer info, maar in het kort gezegd is het een vakantiebestemming voor Nieuw-Zeelanders aan de kust in het noorden van het Noordereiland. Het is een soort doodlopende weg (uitloper met aan de ene kant een baai en de andere kant de Stille Oceaan met 11 kilometer strand) met veel grote huizen met minstens 1 boot op de oprit. Deze locatie is door de ANWB van NZ uitgeroepen tot de “most loved beach of NZ”. Dus tja, je kunt het slechter treffen…

Gisteren zijn we verhuisd naar onze definitieve plek voor de komende periode, een camping naast die waar we de eerste 2 dagen hebben gestaan. Deze camping (“Surf and Sand”) is bijna 4 voetbalvelden groot en we staan er met 12 campers. Dus de 2 meter afstand die hier als regel in NZ geldt, halen we zeker. 😊

We kunnen geen gebruik maken van de faciliteiten van de camping (keuken, douches, toiletten), want we moeten “self-isolated” zijn per camper en de camping is gesloten (want is “non-essential business”). Er kunnen hier dan ook alleen maar self-contained campers staan. We koken nu dus in de camper en hebben gisteren, nadat we de handleiding hebben gelezen, gekeken hoe het toilet werkt en hoe we het leeg moeten maken (en er uiteraard ook al gebruik van gemaakt 😊).

Voor het leegmaken van het toilet (“black water”) en het spoelwater van de afwas etc. (“grey water”), heeft iedere camper zijn eigen dumpstation. Dat is eigenlijk een afvoerbak, waarin je het vuile water kunt “dumpen” met een kraantje om de boel daarna door te spoelen en je watertanks (om te koken en om door te spoelen) weer bij te vullen. Zie de foto, want het klinkt heel ingewikkeld, maar dat is het dus niet.

Douchen kunnen we theoretisch ook in de camper, maar de douche is denk ik 70 x 70 cm en daar zit dan ook de wc.. Dus we hebben besloten dat zolang het mooi weer blijft, we in de zee “douchen” en ons daarna buiten afspoelen met (koud) water (zie voor onze afspoeldouche de foto van het dumpstation). Er is hier wel een buitendouche, maar die is afgesloten (want we moeten als camper self-isolated zijn).

Wat we gaan doen als het slechter weer wordt? Dat weten we nog niet, maar aangezien we tegenwoordig helemaal niets meer kunnen plannen en voorspellen, denken we daar nog niet over na.. 😊

De regels zijn hier dus erg strikt en ieder houdt zich eraan. Er is zelfs vandaag al een politiewagen over het terrein gereden om te controleren. De camping zelf is overigens gesloten (want is a “non-essential business”).

We hebben dus onze eigen plek voor de camper en om buiten te zitten, kunnen wandelen op het strand en mogen boodschappen doen. Verder moeten we op deze camping blijven staan voor de komende 4 weken óf totdat het alert level naar beneden wordt bijgesteld óf tot er een vlucht naar huis is. Je kunt dus in die tijd niet van de ene naar de andere camping gaan (logisch). Dus we hebben geluk met deze camping met als achtertuin de Stille Oceaan, 11 kilometer strand om te wandelen, enorm veel ruimte op de camping en tot nu toe goed weer.

De mensen die we tegenkomen op het strand (en dat zijn er niet zoveel als in Scheveningen), zeggen allemaal goedendag en sommige maken een kort praatje. Op het strand zie je alleen de mensen die hier in de buurt wonen, iedereen houdt afstand, men gaat in zelf-isolatie en komt alleen buiten om boodschappen te doen of voor ontspanning. En dat terwijl er een week geleden nog geen enkele beperking was! Nu weet ik niet hoe het in de grote steden hier is, maar hier is men echt heel goed bezig. Ze verwachten nog wel dat het aantal besmettingen de komende 10 dagen zal oplopen (nu 283, geen overledenen), maar het kan bijna niet anders dan dat het daarna snel lager wordt.

Wat doen we zoal?

Tja, en dan zit je op de camping en mag je eigenlijk niks, maar heb je eigenlijk ook zoveel vrijheid door de ruimte die je hebt en de plaats waar je zit. Dus wat doe je dan zoal: uitgebreid koffie drinken in de zon, over het strand wandelen (naar links), over het strand wandelen (naar rechts), lezen, puzzelen, bedenken hoe we e.e.a. efficiënter kunnen doen/inrichten in ons “tiny house”, Whatsappen en Whatsapp-bellen als NL wakker is, om half 2 ’s middags naar de dagelijkse persconferentie luisteren, “Stuff” lezen (de NZ website met al het laatste nieuws), Yahtzee competitie. Het is net alsof we op vakantie zijn, maar dan toch wel een beetje anders..

Al met al vermaken we ons nu nog wel (makkelijk te zeggen na 2 dagen zelf-isolatie 😊), maar:

• Als je nog goede leesboeken (epub) hebt, mail ze maar naar [email protected]
  • Als je een keer wilt Whatsappen, kan dat altijd
  • Als je een keer wilt Whatsapp-bellen met 1 van ons, kan dat ook: NL wintertijd tot half 11 ‘s ochtends en vanaf 8 uur ’s avonds (aangepaste tijdsblokken voor de zomertijd volgen nog 😊)

Hopelijk gaat het met ieder van jullie goed. We begrepen dat de regels in NL ook zijn aangescherpt en we hopen dat iedereen zich daar aan gaat houden en de ernst van de situatie in ziet.

Als ik bedenk dat ik dat nu predik, terwijl we een week geleden nog gewoon aan het reizen waren en het voor ons een “ver-van-ons-bed show” was.. Echt heel raar, maar het is wel zo en misschien helpt de manier waarop NZ dit oppakt (“Act as if you have COVID-19”) en de Nieuw-Zeelanders ermee omgaan daarin mee!

Wanneer we terug kunnen naar NL? Geen idee, zoals eerder gezegd is tegenwoordig niets meer te plannen en te voorspellen, maar we houden jullie op de hoogte.

Geen wist-je-datjes deze keer (maar genoeg leesvoer volgens mij 😊).

Tot de volgende blog!

1. Samantha Goijaerts:
    26 maart 2020
    Super om te lezen dat jullie het toch ondanks alles super goed maken. En het is idd allemaal zo super snel gegaan echt onwerkelijk . Geniet lekker van elkaar en hopelijk snel duidelijkheid over wanneer jullie nu terug kunnen ❤
  2. Ineke:
    26 maart 2020
    Goed te lezen hoe dat het met jullie gaat. De vakantie is niet helemaal zoals het de bedoeling was maar de hele wereld is van slag. Gezondheid proberen te behouden is nu het belangrijkste voor ieder.
    Voor mezelf ongeloof ik als fan van de zee ik het daar wel paar weken vol zou houden.
    Nu verplichte rust, maak er wat van.
    Liefs 🏖🥂😍
  3. John en Jeanne:
    26 maart 2020
    Je wil er nog iets moois van maken, maar ik proef dat jullie ondanks alles toch graag naar huis willen, gewoon thuis inde nabijheid van familie, vrienden kennissen en lekker thuis zijn, lekker in je eigen bedje. Slapen, hoop jullie snel te zien.
  4. Liz and Eddie:
    27 maart 2020
    It looks and sounds very relaxing...well apart from the toilet bit! I think even I would struggle in your shower...well maybe not! Thanks for keeping in touch x