NZ 12: Onze eerste week in zelf-isolatie/lockdown

30 maart 2020 - Ohope, Nieuw-Zeeland

We zijn inmiddels een week op deze camping en eigenlijk zelf al sinds afgelopen maandag in zelf-isolatie, officieel zit NZ nu op dag 5 van de lockdown. We zijn inmiddels redelijk gewend aan ons nieuwe “leven” en proberen een beetje een vaste dagindeling te krijgen.

We zitten nu dus op de “Surf and Sand” campsite (voor meer info: https://www.surfandsand.co.nz/) waar we inmiddels met 15 campers staan, op een terrein ter grootte van 4 voetbalvelden. We zijn volledig zelfvoorzienend, uitgezonderd dat we (stiekem) de stranddouche gebruiken en de gemeenschappelijke wasmachines gebruiken.

Hoe ziet een dag bij ons er nu ongeveer uit (op dit moment)?

• We zijn op tijd wakker (rond 7 uur), wat dan een geschikte tijd is om te appen en te bellen met NL. Dat tijdstip willen we eigenlijk nog verder vervroegen i.v.m. de zomertijd in NL en de wijziging van de tijd in NZ volgend weekend, waardoor het eerder donker (maar ook eerder licht) is en we de bereikbaarheid van ons voor NL kunnen vergroten.
  • Voor of na het ontbijt ga ik naar het strand en doe daar een 7 minute work-out (op een papiertje de oefeningen geschreven en mijn Fitbit heeft een intervaltraining voor 7 minuten). Er zijn er hier meer die gaan hardlopen, oefeningen doen, yoga etc.
  • Na de 7 minute work-out zwemmen/douchen in de zee. Die is niet echt warm, maar ook nog niet echt koud gelukkig. Daarna afdouchen bij een stranddouche
  • Tijdens en na net ontbijt koffie en nog een keer koffie
  • ’s Middags een lange wandeling langs het strand en/of door het dorp
  • Lezen, puzzelen, de dagelijkse speech van de PM luisteren
  • Uitzoeken welke mogelijkheden er zijn voor vluchten naar huis
  • Er is een ander Nederlands stel hier komen staan, met wie het leuk klikt. Dus hebben we nu af en toe een borrel bij 1 van onze campers. We hebben het over van alles en houden elkaar op de hoogte van de ontwikkelingen/mails die we ontvangen
  • Na het eten soms nog een strandwandeling, waarna het donker is en we onze Yahtzee competitie vervolgen (de huidige stand is Johan – Nicole: 26 -25, dus heel spannend 😊)
  • NL is inmiddels wakker, dus we hebben contact via app of Whatsapp-bellen

Gisteren hebben we ons eerste (en enige) uitje van deze week gehad: boodschappen doen. Er wordt veel gecontroleerd door de politie, maar we zijn niet aangehouden. We waren vroeg dus het was nog rustig in de supermarkt. Johan is in de auto gebleven en ik heb gezorgd voor voldoende voorraad voor de komende week. De schappen zijn zoals altijd, voldoende gevuld. Op de parkeerplaats waren ze wel geïnteresseerd waar we vandaan kwamen en waar we nu stonden. Dus vooralsnog geen negatieve reacties (wat schijnbaar in sommige andere landen wel het geval is).

Ook hier is het me gelukt nog een aantal wist-je-datjes te verzamelen:

• Onze rechterbuurman woont permanent in zijn camper. Het is zo’n “All you need is love” camper, dus noemen we hem Robert ten Brink.
  • Er heeft afgelopen week een artikel of Stuff gestaan (Nu.nl van NZ), waarin onze campmanager (Mark) en onze camping werden genoemd als het voorbeeld van hoe moest worden omgegaan met de vele campers die hier rondrijden. Zie https://www.stuff.co.nz/national/politics/local-democracy-reporting/120614594/coronavirus-freedom-campers-in-lockdown-at-bay-of-plenty-shopping-carpark
  • We hebben hier de optie voor home delivery van boodschappen. De lokale supermarkt heeft dat aangeboden, maar ze zijn helaas niet zo groot en qua home delivery niet zo ontwikkeld.
  • Blijkbaar is het hier in april ook nog mooi weer, goed te horen, want tja, we gaan wel richting de herfst/winter
  • We moeten hier verplicht 14 dagen verblijven en mogen dus niet van camping naar camping hoppen, maar wij zitten hier prima, dus daar hoefden we al niet eens over na te denken
  • We hebben een mail gehad dat ons visum is verlengd tot eind september, dus voorlopig zijn we hier nog legaal 😊
  • We hebben een mail gehad van Buitenlandse Zaken dat we zijn ingeschreven voor de “mogelijke passagierslijst”. Wel wordt ons gevraagd geduld te hebben, omdat er veel geregeld en overlegd moet worden (begrijpelijk)
  • Er zijn in NZ 2.200 Nederlanders en 12.000 Duitsers!
  • We kunnen straks mee doen aan “Expeditie Robinson” mee doen (of “We zijn er bijna” 😊)
  • We worden steeds inventiever en proberen ons “tiny house” zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo hebben we nu een klein waslijntje in de cabine voor hangen, staat op de bestuurdersstoel de voorraad drank, koekjes en chips. Schoenen hebben we hier niet nodig (we lopen de hele dag op blote voeten of slippers), dus die zijn opgeborgen
  • Toppunt van creatief denken: met een magneet aan een touwtje, die we hadden meegenomen voor het geocachen, een lepel uit het dumpstation/riool vissen!

De regels en de manier waarop in NZ met COVID-19 wordt omgegaan, is echt superstrak en volgens mij strenger dan in NL:

• De motto’s zijn:
    • Act as if you have COVID-19
    • Stay in your bubble
    • Stay home home saves lives
  • De afstand is hier 2 meter
  • Alleen de essentiële bedrijven zijn open. Dat zijn supermarkten, apotheken en benzinepompen. Alle andere winkels zijn gesloten.
  • De benzinepompen mogen geen (take away) koffie meer verkopen (want is niet essentieel)
  • Er is elke dag om 13.00 uur een speech van de PM en/of minister van Gezondsheidszorg en/of de politie met een update
  • Er wordt alleen gereisd door mensen in essentiële beroepen. Er zijn  dus geen boten meer van het Zuidereiland naar het Noordereiland voor mensen (alleen voor goederen), er mag niet nationaal worden gevlogen (van bijvoorbeeld Christchurch naar Auckland) door toeristen om hun internationale vlucht te halen. Als je dus op het Zuidereiland zit, kun je het land zeker niet uit
  • T/m 31 maart mogen er geen repatriëringsvluchten landen

Dit was het voor nu.. we zijn naar het kijken voor zowel opties om zelf een vlucht te boeken voor een redelijke prijs (ja, ze zijn er nog steeds, maar pas over een paar weken met de nodige risico's) en voor alternatieve huisvestingsmogelijkheden (waar we ook al een optie voor hebben). Dus.. het komt allemaal goed!

Let goed op jezelf, hou je aan de regels en take care!

1. Merel & Ruud:
    30 maart 2020
    Zo te lezen gaat het bij jullie goed en maken jullie er toch weer wat moois van, in deze periode! Zeg Nicole, wel winnen hé van Johan!

De regels zijn bij jullie inderdaad strenger, afstand hier is 1,5 meter en de winkels/bouwmarkten zijn nog allemaal open alleen wel met andere regels (iedereen moet een karretje/mandje hebben en een maximum aan mensen in de winkel).

De ochtendroutine klinkt niet slecht, zeker niet aan het strand zo.. Leuk om te lezen dat jullie gezellige buren hebben om mee te borrelen! Geniet er nog van en probeer het maximale eruit te halen wat erin zit!

Liefs Merel & Ruud!
  2. Ger en Marij:
    30 maart 2020
    Wij zijn blij dat het jullie goed gaat in jullie “tiny house”
    En hopelijk loopt de spannende yathzee competitie niet op “rellen” uit, want veel ruimte om elkaar achterna te zitten hebben jullie niet.
    Wij hopen voor jullie dat er snel een oplossing komt om naar Nederland te vliegen.
    Hier is het ook surrealistisch stil overal, maar dan heb je in elk geval meer ruimte dan nu.
    Het ga jullie goed en hopelijk tot snel.
    Groetjes. Ger en Marij
  3. (schoon) pappa:
    30 maart 2020
    Hoi Nicole en Johan. Zoals we lezen hebben jullie het nog steeds goed naar je zin. Het is maar goed dat de regels streng zijn en dat de mensen ze opvolgen. Dan kun je redelijk gerust nog genieten. Hier is alles hetzelfde. Ik ben nog wel een paar keer een stukje wezen fiets, maar het is hier zeker nog geen lente. Wat dat betreft zitten jullie goed. Het blijft leuk jullie reisverslag te lezen. Dus vooral zo doorgaan. Liefs en blijf gezond. Groet ui ons jouwe kikkerlandje
  4. Ineke:
    30 maart 2020
    Hoi, jullie hebben het daar toch nog best leuk. Zo vlak bij het strand je conditie op peil houden, yoga enz.
    Zelf heb ik ook structuur en ritme. Rix maakt me elke morgen wakker en we gaan nog steeds met ons 3en of 4en wandelen met afstand.
    Tussen de middag idem.
    Heb me nog geen seconde verveeld ondanks mijn zelf gekozen isolatie.
    Net een uitje gehad. Garage zei dat mijn auto elke week een half uur moet rijden voor accu maar ook remmen enz.
    Beetje rondtoeren voelt nu als een uitstapje 😃
    Graag gewoon doorgaan met bloggen, leuk om te lezen.
    P.S. alle toeristen moeten Zeeland uit. Hopelijk tegen de tijd dat ik met vakantie ga mag ik er weer in.
    Groetjes 😘
  5. John en Jeanne:
    30 maart 2020
    Hoi hoi, tja, het is bizar allemaal, schrok van de voorzorgsmaatregelen in het zkh, dat kwam aan zeg, helemaal ontdaan met de tranen in mijn ogen, hartkloppingen en buikpijn. Thuis gekomen op de bank gepoft en slapen, net wakker. Wel fijn en goed om te horen dat het goed met jullie gaat. Zoals ik proef (morgen persconferentie) blijven alle maatregelingen verlengd en misschien ook weer nieuwe die worden ingevoerd. Nou jongelui, tot een nieuw bericht en houdt je goed, liefs en dikke knuffel van ons 🥰
  6. John en Jeanne:
    30 maart 2020
    En ja Ineke, goed idee om een stuk met de auto te gaan 🚘rijden, goed voor de 🚙 auto en een uitje voor jezelf. Prima idee!!!
  7. Harry van Nunen:
    30 maart 2020
    Ik zou zeggen hou je taai, Is allemaal moeilijk te behappen als je je supergezond voelt. Hoop dat het lukt met een snelle terug reis! we horen nog van jullie groetjes van ons
  8. Linda:
    1 april 2020
    He even een bericht van je collega Linda. Het gaat met jullie gelukkig goed. En ja, zo te lezen is het strenger dan in Nederland. Met wat gemor, wordt er hier wel goed aan de regels gehouden,nu. Ik werk nu thuis wat ook zijn voordelen heeft. Geen reistijd. Overleggen is nu veel efficiënter. Maar mis wel het contact met mijn gezellige collega's. Veel app contact via de lol app en via teams wordt veel gecommuniceerd. Het werken zelf gaat steeds beter. In het begin moest ik zoeken maar het begint me steeds beter af te gaan. Dus we houden het hier wel even vol. Wat ik lees, er zijn ergere plekken om in lock down te zitten. Ik hoop dat je toch weer snel naar Nederland kan komen. Groetjes uit het brabantse Oss.
  9. Johan en Nicole:
    4 april 2020
    Hoi,
    Nog bedankt voor je info. Zoals je misschien al hebt gezien, hebben we wel wat dezelfde routes gedaan (of net andersom) als die jij hebt gedaan.
    Tot binnenkort (hoop ik :)).
    Groetjes,
    Nicole
  10. Hilde:
    1 april 2020
    Hey lieve Johan en Nicole!

Wat een verhaal weer. En wat spreekt er een rust en geduld uit. Dat is het beste wat je kunt doen. Je druk maken kan altijd nog. Gelukkig leuke mensen in de buurt, en die app hè... ook hier is die zo belangrijk.. voor privé contact en voor werk.. het houdt veel mensen op de been!
    Voor nu wensen wij jullie het allerbeste, wat dat in jullie ogen ook is (naar huis, of juist niet? 👀)
    In ieder geval hopen we op goed, lekker nazomerweer! En een goeie competitie natuurlijk! 😉
    Liefs! Patrick en hilde