NZ 4: Vervolg op het Noordereiland

21 februari 2020 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Ik kom er nu achter dat het al even geleden is dat ik iets heb laten horen. Dus inderdaad weer tijd voor een update. Waar waren we gebleven? We waren gearriveerd in Hot Water Beach (afgelopen vrijdag), waar we bij de friettent (de eerste keer dat we die hebben gespot op een camping!) fish and chips hebben gehaald.

De volgende dag waren we niet op tijd wakker voor onze hot water beach ervaring (is alleen bij eb en 6.30 vonden we te vroeg!), dus moesten onze nieuwsgierigheid nog even bedwingen.

Die ochtend een lange strandwandeling gemaakt (er lagen caches aan beide uiteinden van het strand en die konden we natuurlijk niet laten liggen). ’s Middags beetje gelezen, gepuzzeld en de video van de camper gemaakt (dat ging niet in 1 keer goed natuurlijk 😊). Aan het einde van de middag was het dan zover: onze hot water beach ervaring!!

De naam van dit strand kan als volgt worden verklaard: bij dit strand zijn er geothermale activiteiten door ondergrondse “hot springs”. Dit betekent dat bij eb (vroeg in de ochtend en eind van de middag/begin van de avond) er heet water uit het strand naar boven komt en over het strand naar de zee stroomt. Je kunt dan een gat graven in de grond, waar dat hete water (70 graden!) dan in stroomt en je dit kunt aanvullen met koud water uit de zee. En dan heb je dus je eigen privé “hotpool”.

OK, dat was de theorie.. de praktijk is iets anders. Dat privé is maar relatief… zie de foto.. ik heb in de afgelopen weken nog niet zoveel toeristen bij elkaar gezien per m2. Een gat graven ging niet meer lukken, daar was geen ruimte meer voor 😊. Wij hebben ons dan ook vermaakt met toeristen spotten en kletsen met andere mensen, die ook geen zin hadden om een gat te graven. Wat we wel hebben gevoeld is het, inderdaad superhete, water dat uit de grond naar boven komt.

Een hele aparte gewaarwording dus, om zulk heet water aan je voeten te voelen, de romantische date in een privé hotpool viel alleen een beetje in het water 😊.

Op zondag zijn we in Hot Water Beach vertrokken en eerst naar Hahei gegaan (8 km verder) voor een wandeling naar Cathedral Cove. Supermooie wandeling langs het strand en de kliffen/rotsen met mooie uitzichten. Na 5 kwartier afgedaald naar de baai waarin Cathedral Cove ligt. Cathedral Cove is een natuurlijke rots boog/tunnel.

Na deze wandeling verder gereden en nog een wandeling gemaakt (ja, we wandelen wat af hier…) door de Karangahake gorge, een kloof waar vroeger een mijn was gevestigd (en waar je ook nog door de tunnels kon wandelen). Weer een compleet andere omgeving. Die dag geëindigd in Waihi Beach, waar we nog even het (9 kilometer lange!) strand hebben opgezocht met mega hoge en mega veel golven en weinig mensen.

De volgende ochtend weer een wandeling gemaakt (m’n Fitbit maakt overuren) naar Orokawa Bay en daarna de fietsen gepakt. Waihi Beach is een redelijk vlakke omgeving én er was een “secret cycleway” met veel geocaches..

De dag erna (het is inmiddels dinsdag) op tijd vertrokken, boodschappen gedaan en ons rond 12 uur gemeld in “Hobbiton” voor een rondleiding door de “Shire” (de Gouw, waar de hobbits wonen/woonden). We hadden het al wel heel toeristisch verwacht en dat was het ook wel, maar het was ook echt wel heel leuk om te zien, het is echt een heel groot gebied, het was echt een heel dorp en onze gids vertelde ook allerlei leuke anekdotes. Er kwam rook uit de schoorstenen en we hebben een “biertje” gedronken in de “Green Dragon”, de plaatselijke kroeg.. 😊. Het enige dat we hebben gemist, waren de hobbits zelf 😊.

Na ons bezoek aan Hobbiton doorgereden richting Wai-O-Tapu, waar we op een veld achter een soort truckerscafé hebben gestaan en met de kastelein en stamgast hebben gekletst. Kosten: NZD 20, ongeveer 12 euro (inclusief een warme douche en een toilet en slechte wifi, die we dan wel moesten delen met 20 campinggasten!).

Wai O Tapu is een vulkanisch gebied in de buurt van Rotorua. Door de vulkanische activiteiten en de chemische reacties ontstaat een soort surrealistisch landschap met bepaalde kleuren van water en rotsen/lava. Zo is er een “Champagne pool” met een doorsnee van 65 meter, diepte van 62 meter, waar de randen oranje zijn en wat continu kookt/bubbelt (vandaar de naam) en stoomt. Verder nog een meer met een groene en een gifgele kleur en vulkanisch landschap en stoombronnen etc. Zie de foto’s voor een indruk van dit gebied, het is niet gelukt de warmte van de stoom en bijbehorende (zwavelachtige) geur erin vast te leggen..

Oh ja, er was ook een geiser (Lady Knox) die elke dag rond 10.15 spuit. Door gevangenen die hier in de buurt werkten, is deze geiser ontdekt, waarna ze er hun kleren gingen wassen. Hij bleek te gaan spuiten toen ze waspoeder gebruikten.. Dus nu is het een toeristische attractie, waarbij ze rond 10.15 (biologisch afbreekbaar) “waspoeder” in de geiser gooien.. Afhankelijk van het weer zou de geiser wel 20 meter hoog spuiten en dit zou wel een uur kunnen duren.. Ik denk dat het weer niet mee zat, de geiser spoot ongeveer 15 meter hoog en na een minuut was het gedaan… Ach ja, niet alles kan even spectaculair zijn.

Die middag doorgereden naar Taupo, bij het grootste meer van NZ en hier de afgelopen dagen doorgebracht. Gisteren een dam bezocht en met de mountainbike naar de Huka Falls gefietst (en weer terug) en een wandeling gemaakt in  “Craters of the Moon” (vulkanisch landschap met stoombronnen en modderkraters).

Vandaag een relaxte dag gehad: het stadje Taupo bezocht, langs Lake Taupo gewandeld, gelezen, gepuzzeld, boodschappen gedaan, gewassen.. Geen spannende dingen dus..

Morgen vertrekken we richting Tongariro National Park dat aan de andere kant van Lake Taupo ligt. Ter info: in dit park ligt Mount Ngaurahu (ofwel Mount Doom uit de Lord of the Rings!). Als het weer een beetje mee zit, gaan we daar een wandeling maken en zullen we die van dichtbij zien.

De planning is om in de loop van de komende week de oversteek maken naar het Zuidereiland. Als we de mensen hier moeten geloven (zowel de NZ-ers als toeristen die we spreken), val je op dat eiland van de ene verbazing in de andere. Maar.. zover is het nog niet…

Voor degene die gaan carnavallen: veel plezier! Allaaaf!

Wist-je-datjes:

• We hebben onze 700ste geocache gevonden en wel in de buurt van de “Shire” (de Gouw uit de Lord of the Rings)
  • We hebben er inmiddels 32 gevonden in NZ
  • Mijn Fitbit maakt overuren, wij zijn hier echt actief met wandelen (en fietsen)
  • De tussenstand van de Yahtzee competitie is: Johan: 10 - Nicole: 5
  • Het is hier nog steeds zomer, we hebben nog geen regen gehad (al zouden de mensen hier dat wel willen, gezien de droge grasvelden en weilanden)

1. Ger en Marij:
    21 februari 2020
    Geweldig dat wij zo ook zo een beetje kunnen meegenieten En begrijpen dat jullie volop genieten
    Lieve groetjes Ger en marij
  2. Ger en Marij:
    21 februari 2020
    Ger gaat ons huiskamertje even stofzuigen
    Ook hier gaat alles gewoon door
    Doei!!!!
  3. Harry van Nunen:
    21 februari 2020
    Wat hebben we mooie planeet ? Blijf lekker genieten samen. En wat het jathzeen betreft Johan is heel goed in vals spelen! Ha Ha
  4. Ineke:
    22 februari 2020
    Wat is het daar mooi en ook een schone lucht met zoveel natuur.
    Jullie hebben goede tijd uit gezocht, hier regen en wind.
    Liefs en groetjes Ineke
  5. Moniek Loeffen:
    24 februari 2020
    Het zijn prachtige verhalen en beelden! We kijken alweer uit naar de verrassingen van het Zuidereiland.

Ondertussen genieten wij hier van de carnaval! 🎊 Ondanks afgelaste optochten door storm, smaakt de Scrobbeler prima!😃
  6. Brigitte:
    3 maart 2020
    Mooie verhalen hoor en prachtige foto's. Lekker genieten daar!!!!