NZ 2: Bay of Islands en Coromandel

15 februari 2020 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

We zijn al in onze tweede week… en we zijn nog steeds in het noorden van het Noordereiland! Er is zoveel te zien en te doen.. en we nemen uiteraard tussendoor ook lekker even de tijd om niks te doen (lekker lezen of puzzelen). En natuurlijk de huishoudelijke taken zoals boodschappen doen, koken, wassen 😊!

Waar waren we geëindigd de vorige blog? Oh ja, we waren gearriveerd in Waitangi, bij de Bay of Islands (in de linkerpunt van het Noordereiland).

Op maandag zijn we naar de Waitangi Treaty Grounds gegaan, waar we een film, een rondleiding en een culturele voorstelling hebben gehad. Op deze plek werd in 1840 een verdrag getekend tussen de Britten en de Maori dat nogal wat gevolgen heeft gehad (en nog steeds heeft!). De Britten wilden hier graag een kolonie vestigen en hebben hiervoor een verdrag opgesteld. Dit verdrag was er in 2 talen (Engels en Maori), maar beide verdragen zijn niet helemaal 1-op-1, zoals bijvoorbeeld de vertaling van het begrip “soevereiniteit”. In de Engelse vertaling kwam het erop neer dat de Britten het hoogste bestuursorgaan waren en hun gezag konden uitoefenen zonder dat ze aan iemand verantwoording hoefde af te leggen, zij hadden het eerste recht. Uiteraard wisten ze wel dat de Maori dat niet zouden pikken (buiten het feit dat Maori niet bekend waren met een begrip als “soevereiniteit”). Aan de Maori is het dus zo uitgelegd dat de Britten het bestuursorgaan voor het Britse deel waren en de Maori voor hun mensen en land etc. Dus wat werd uitgelegd, is iets anders dan dat er op papier stond. Dit heeft in de jaren erna voor flink wat oorlog gezorgd en Maori hun land, broodwinning (visserij, landbouw) en religieuze plaatsen. Vanaf ongeveer de jaren 60 zijn er veel protesten en daarna is men begonnen met het herzien van het eerder door Britten ingenomen land. Er zijn dus al veel rechtszaken geweest en er zullen er nog veel volgen, om grond terug te geven aan de rechtmatige eigenaren (Maori tribes).

Erg interessante dag dus. De foto van ons met de Maori mensen is er overigens niet 1, zoals wij die zouden nemen (maar hij is toch wel leuk geworden 😊). Na de voorstelling van de Maori mocht je met de Maori op de foto, maar niemand deed dat dus en iedereen liep er zo voorbij. Dat vonden wij zielig en dus hebben wij ons opgeofferd om als eerste op de foto te gaan, waarna iedereen dus op de foto wilde… hoezo zijn mensen kuddedieren?

De volgende dag moesten we de wekker zetten (voor de eerste keer deze vakantie), omdat we met de boot van 8.30 een tocht door de Bay of Islands zouden maken. Dat was het zetten van de wekker wel waard! De Bay of Islands is een groep van 144 eilanden (grote en kleine) waar we met een boot langs zijn gevaren. Ook zijn we ook door de “hole in the rock” gevaren én…. we hebben dolfijnen gezien. Die zwommen met onze boot mee.. heel gaaf! Uiteindelijk gestopt op Urupukapuka Island, waar we eigenlijk maar een uur zouden blijven. Gelukkig konden we ook een boot later terugnemen en konden we nog wat over het eiland wandelen (en geocachen 😊). Uitzichten vanaf de top van dat eiland waren geweldig! Zie een paar foto’s die ik heb toegevoegd..

Woensdag zijn we vertrokken uit Paihia / Waitangi en via een toeristische route naar Waipoua forest gegaan. Gestopt in onder andere Rawene, een heel ouderwets plaatsje (echt terug in de tijd met hele lekkere koffie en dadelscones.. hmm) en geluncht met een fantastisch uitzicht! En dat is dan handig als je met een camper bent.. je stopt als je op een mooi punt bent, trekt de koelkast open en gaat vervolgens genieten van het uitzicht en de vrijheid.

Voordat we bij de camping waren, hebben we nog de Tane Mahuta bezocht, de grootste Kauriboom van New Zeeland… Nu ben ik niet zo heel snel onder de indruk van een boom, maar van deze boom werd ik wel even stil.. Even wat cijfers, zodat jullie je er wellicht iets bij kunnen voorstellen: stamomtrek: 13,8 meter (!), stamhoogte: 17,7 meter, totale hoogte: 51,5 meter (!!)

De Kauri boom is een boom die alleen in NZ voorkomt, maar helaas met uitsterven wordt bedreigd. Niet alle Kauri bossen en wandelingen zijn dan ook open voor publiek en als er wel 1 open is, moet je eerst je schoenen schoonmaken. Dit is echt wel een serieus probleem. Er was ook een zieke Kauri boom 14 meter van de Tane Mahuta, dus ze verwachtten dat binnenkort de Tane Mahuta ook niet meer te bezoeken is.

Na het bezoek aan deze enorm indrukwekkende boom doorgereden naar de camping in het midden van Waipoua forest. Daar hebben we ’s avonds nog een wandeling gemaakt met een Maori, die van alles vertelde over de flora en fauna en het nachtleven in het bos. Echt interessant. Minder interessant was dat de Maori man werd vergezeld door een Duits meisje, met wie we dan midden in het bos gingen mediteren! Ik kan dat nog wel enigszins aan (al vind ik een Duits meisje dat Engels spreekt niet echt rustgevend en meditatief aantrekkelijk), maar Johan trekt dat dus niet. Uiteindelijk hebben wij ons die tijd dus vermaakt met het kijken naar de sterrenhemel.. En wat voor een sterrenhemel, zoveel sterren.. echt heel gaaf!!

De volgende dag (het is inmiddels donderdag) op tijd vertrokken en een aantal keer gestopt.. Zo hebben we in Trounson Kauri Park een wandeling gedaan door een Kauri bos.. wauw, daar staan dus heel veel van die machtig grote bomen (niet zo groot als de Tane Mahuta, maar ze blijven toch echt indrukwekkend). In de middag waren we op tijd bij Red Beach, net boven Auckland en zijn we naar het strand gegaan. Gisteren Auckland voorbij gereden en de provincie Coromandel ingereden, het goudzoekersstadje Thames bezocht, langs een enorme ruige kustlijn aan de westkant gereden en via het stadje Coromandel town (waar we in soort Efteling treintje door een bos zijn gereden) uiteindelijk belandt aan de oostkust van Coromandel, in Hot Water Beach.. En daar zijn we nu!

En nu vragen jullie je natuurlijk af waar de naam (Hot Water Beach) vandaan komt..  maar dat…. vertel ik jullie een volgende keer… slaap lekker (voor de oudere generatie onder ons: citaat uit de Fabeltjeskrant).

Tot slot nog een aantal wist-je-datjes:

• de Maori-taal heeft maar 16 letters
  • Het verschil tussen een eiland en een rots is, dat een eiland met eb en vloed altijd boven water is én dat er begroeiing is
  • Ik heb een poging gedaan om een rondleiding door de camper te geven, maar dat is nog niet zo makkelijk. De upload volgt nog, dat gaat hier allemaal niet zo snel...
  • De naam New Zealand is afkomstig van Abel Tasman, die hier destijds in de buurt was, maar niet aan land is geweest, doordat hij werd afgeschrikt door de Maori. Wel heeft hij het land de naam gegeven, naar de provincie Zeeland..
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ger en Marij:
    15 februari 2020
    Zo te zien, genieten jullie volop, dus houdt vol!!
    Lieve groetjes Ger en marij
  2. Brigitte:
    15 februari 2020
    Het ziet er weer geweldig uit zeg, jullie zijn echt aan het genieten. Het lijkt wel of jullie al mnd weg zijn, en het is nog maar paar weken. Maar ga zo door en we lezen het volgende stuk wel weer. Gr van Aloijs en mij..
  3. Ineke:
    15 februari 2020
    Paar keer gelezen zoveel als jullie zien en meemaken. Geweldig.
    Interessant om de geschiedenis te lezen.
    Het is een echte droom vakantie.
    Liefs Ineke 👍😘
  4. Harry Nunen: