Singapore: a fine city

2 februari 2020 - Singapore, Singapore

De eerste dagen zitten erop, we gaan Singapore vanavond verlaten.. Afgelopen dinsdag hier aangekomen na een goede vlucht met extra beenruimte (heerlijk!!) en daardoor veel kunnen slapen..

Singapore… streng en/maar goed georganiseerd

De eerste indruk van Singapore was direct goed: op het vliegveld kun je een kaartje kopen voor de shuttle bus, die je voor S$ 9 (€ 6) per persoon naar je hotel brengt... Super geregeld en goedkoop!

In de shuttle bus introduceerde de chauffeur ons ook in de regels van Singapore. Zo mag je niet eten en drinken in de bus/metro of openbare gebouwen (zoals shopping malls). Dat kost je € 340.. En zo is dat met zo ongeveer alles wat de stad vuil of ongeorganiseerd kan maken: je mag geen kauwgom eten, niet spugen, niet roken (alleen in daarvoor bestemde vakken), niet door het rood lopen... Vandaar de titel van deze blog: a fine city (tja, is een lastige, je moet de klemtoon net anders leggen) 😊.

Het transport is hier ook goed geregeld: we hebben een oplaadbare metrokaart gekocht en kwamen in de hele stad voor tussen € 0,60 en € 0,90 per rit… Verder veel bussen, geen getoeter van auto’s (zal ook wel een boete voor zijn), geen geparkeerde auto’s langs straten, geen oude diesels, geen vrachtverkeer..

Al met al, een goed georganiseerde, gestructureerde en schone stad.. Ik zou hier wel kunnen wonen! 😊

Het eten in Singapore is ook heerlijk, handig en goedkoop (al kun je het natuurlijk zo duur maken als je wilt). Wij hebben voornamelijk gegeten in hawkers (foodcourts). Een hawker bestaat uit allemaal stalletjes/ hokjes met elk zijn specialiteit: Thais, Japans, Koreaans, Singaporees, Singaporese soep (Laksa, zie foto), peking eend etc.. Bij ons was één van de favorieten de Japanse bento (zie foto) en voor mij natuurlijk de mango sticky rice.. hmmmm..

De temperatuur ligt hier het hele jaar tussen de 24 en 34 graden, maar wel met een lekker windje. De eerste dag heeft het veel geregend (en als het regent, regent het ook goed en is de paraplu van het hotel een noodzaak!), de andere dagen zijn droog gebleven en waren afwisselend zonnig of met bewolking. Soms met een heerlijk windje, soms heel warm, maar met een hotel met zwembad op het dak zijn de warmste uren van de dag ook goed door te komen. 😊

Wat hebben we gezien en gedaan?

We zijn meerdere keren naar Garden of the Bays geweest. Dat is een onder architectuur aangelegd park dat in 2011 is geopend met de bekende “supertrees” (zie foto’s) en gratis toegankelijk is. Zowel overdag als ’s avonds is het hier heel mooi en is er van alles te zien en te doen. Overdag voor het wandelen door de verschillende soorten tuinen, ’s avonds voor de shows bij de Supertrees (een soort Aqua Nura met licht en muziek).

Ook was er een tijdelijke tentoonstelling, die echt supergaaf was. In de meertjes lagen grote eivormen (tussen 1 en 3 meter hoog) die door de wind heen en weer bewogen. Bij beweging veranderde de kleur van die eivormen en bij elke kleur hoorde een klank/toon. Dat gaf dus echt een supermooi effect, ik kon er naar blijven kijken. Zie de video (het geluid is een beetje onduidelijk).

Verder is natuurlijk het hotel Marina Bay Sands hotel een icoon van de stad: 3 torens van ieder 56 verdiepingen met op de 57ste verdieping een “boot” die over de 3 torens heen ligt. Dat ziet er al bizar uit, maar nog meer bizar is het dat in die “boot” een zwembad is (alleen voor gasten). Wij zijn ook op die 57ste verdieping geweest, maar konden alleen op het “voordek” dat uitsteekt, met een super uitzicht over de stad. Geen aanrader als je hoogtevrees hebt!

In de avond was er aan de voorkant van het hotel, bij het water, een laser- en watershow, ook vergelijkbaar met Aqua Nura met muziek, laser, kleuren en fonteinen. Erg gaaf!

En verder..

-        Little India: we hadden even het gevoel weer in India op vakantie te zijn: de mensen, offerkransen, muziek, lucht en troep (niets vergeleken met India zelf, maar meer dan in centraal Singapore)

-        Chinatown: vooral veel winkeltjes en eettentjes. En dat alles nu extra aangekleed in verband met het Chinese Nieuwjaar

-        Kampong Glam: moslim wijk met een enorme moskee, veel Turkse eettentjes en ook veel toeristische winkeltjes, maar wel in hele leuke straatjes.

-        Quays: een boulevard langs de Singapore river die door het centrum loopt met genoeg te zien om je heen, met zowel wolkenkrabbers als historische gebouwen en natuurlijk Merlion, het symbool van Singapore (zie foto)

-        Southern Ridges: een aantal aaneengesloten parken aan de buitenkant van Singapore, waar je kunt ontsnappen aan de drukte van de stad

Wat betreft het corona virus, merk je hier wel extra bezorgdheid/oplettendheid. Op de openbare toiletten in shopping malls hangen tips/waarschuwingen, we wilden koffie drinken bij een leuk koffietentje bij een ziekenhuis en moesten een formulier invullen, we kregen desinfectie toen we een winkel in gingen, er is hier een koortsmetingscentrum etc. Ook wel logisch, gezien het groot aantal Chinezen dat hier is.

Wist-je-datjes

Tot slot nog een paar leuke weetjes:

-        Nederland is ongeveer 59x zo groot en heeft 1/3 van het aantal inwoners, er wonen hier dus 20x zoveel mensen per km2. Toch is dat aan het aantal mensen op straat en in de shopping malls niet echt te merken.. Het is wel druk, maar er is toch voldoende ruimte.

-        We hebben 18 geocaches gevonden

-        Groene jasmijn ice tea is echt heel lekker (smaakt naar bloemen)

-        In het hotel hier gebruiken ze ook NAV/BC (voor degene die niet weten wat dat is, dat is de Microsoft software, waarvan ik veel schijn te weten 😊). Er stond een werkneemster met een geprinte inkooporder in de lift.. Tja, die lay-out en gebruikte termen herken je (beetje last van beroepsdeformatie geloof ik 😉)

-        We halen onze 10.000 stappen per dag hier ruimschoots (meestal het dubbele of driedubbele)

-        Het eten is hier wel goedkoper dan in NL, maar de alcohol niet 😊

Al met al is Singapore echt een aanrader, mocht je een keer deze kant op gaan. Wij hebben ons in ieder geval prima vermaakt. Zo direct douchen en dan voor de laatste keer met de metro… op naar het vliegveld voor onze 10 uur durende (!!) vlucht naar Auckland..

Tot de volgende blog!

p.s. het kan zijn dat de mail in de spam terecht komt..

1. John en Jeanne:
    2 februari 2020
    Zozo...., en jullie zijn er nog maar net, dat belooft nog wat voor de maanden die nog in het verschiet liggen, wij zullen er met plezier over blijven lezen 📖. Nu nog efkes reizen naar New Zealand en dan met een campertje het land in, ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. wens jullie een relaxte vlucht toe, bey now 🥰
  2. Ineke:
    2 februari 2020
    Mooi verslag over jullie dagen in Singapore, prachtige foto,s. Wat een stad! En lekker eten, ook belangrijk 😉
    Hele goede vlucht naar Nieuw-Zeeland en benieuwd naar de komende verhalen. 🥰
  3. Samantha Goijaerts:
    2 februari 2020
    Wat super leuk om te lezen en vooral leuk dat jullie al zoveel genieten ❤ fijne vlucht en kijk uit naar de volgende vlog
  4. Aloijs:
    4 februari 2020
    Mooie eerste week Johan & Nicole.
    Nu op naar New Zealand met de camper door de ongerepte natuur!!
    Geniet met volle teugen, het zal jullie nog lang heugen :)
  5. Moniek Loeffen:
    4 februari 2020
    Wauw, wat een ervaringen, nu al! Had niet verwacht dat er zoveel moois te zien zou zijn in Singapore! Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende volg!
  6. Brigitte:
    4 februari 2020
    Wow, wat een prachtige foto's zeg, jullie hebben al heel wat moois gezien, en wat er allemaal nog komen gaat. Nu het echte avontuur opzoeken met de camper. We zijn benieuwd hoe jullie dat gaat bevallen? Ga nog lkkr genieten van de vakantie!!!
  7. Hilde:
    Jeetje, wat gaaf om te zien en te lezen. Doen jullie goed! Geniet! 🍀
  8. Merel & Ruud:
    6 februari 2020
    Waauuwww wat gaaf!!! En die foto’s!! 😍😍😍 wat is het geweldig gaaf wat jullie allemaal hebben gedaan en gezien! Op naar de volgende bestemming!! Geniet ervan! ☘️😘
  9. Mario:
    7 februari 2020
    Goed begin samen. Hopelijk ontdekken jullie nog veel meer mooie plaatsen en items